بازتوانی قلبی

اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی بای پس کرونری (پیوند رگ های قلبی) قرار می گیرند از برنامه های بازتوانی قلبی سود می برند در این برنامه ها بیمار این فرصت رادارد که هفته ای چند بار به بیمارستان و یا کلینیک های خاصی مراجعه نموده و برنامه بازتوانی را انجام دهد.

فواید بازتوانی قلبی شامل : 1.بهبود عمل کرد قلب 2.کاهش ضربان قلب در طول فعالیت و استراحت 3.کاهش میزان مرگ و میر و عوارض ناشی از بیماری های قلبی.

برنامه های بازتوانی قلبی شامل سه بخش است : 1. نرمش 2. کاهش عوامل خطر 3.کاهش استرس ، اضطراب و افسردگی

فواید باز توانی قلبی موقعی ایجاد می شود که تمامی این سه بخش بازتوانی به طور کامل انجام شود به عبارت دیگر انجام هر بخش به تنهایی سود آور نخواهد بود.

بخش اول : نرمش

سبب ایجاد سلامت قلب و عروق می گردد قدم اول در این بخش ارزیابی تحمل بیمار به انجام فعالیت ورزشی می باشد . این کار با تست ورزش انجام می شود ، هر چند که هر بیماری پس از مرخص شدن از بیمارستان می تواند فعالیت بدنی داشته باشد میزان و حدود این فعالیت بدنی را تست ورزش مشخص می کند.

طبقه بندی بیماران جهت فعالیت های بدنی پس از عمل براساس تست ورزش :

گروه A : به طور کلی سالمند و نیاز به مراقبت طبی در طول تمرینات ندارند و محدودیتی جهت میزان فعالیت بدنی وجود ندارد.

گروه B : با فعالیت های شدید ممکن است دچار مشکل شوند.

گروه C: خطر ایجاد عوارض در موقع نرمش و فعالیت بدنی به طور متوسط تا زیاد وجود دارد. برای مثال بیمارارنی که با مقدار کم فعالیت دچار درد سینه می شوند.

گروه D : بیمارانی که وضعیت ناپایداری داشته و مناسب انجام فعالیت های بدنی نیستند.

نرمش : درمدت باز توانی یک فیزیوتراپیست آموزش دیده قلبی برنامه های تمرینی را به بیمار ارایه می دهد .

انواع تمرینات : باید شامل تمرینات هوازی و در بر گیرنده گروه بزرگی از عضلات بدن بیمار باشد مثل قدم زدن ، پریدن ، چرخیدن ، بالا رفتن و پارو زدن .

میزان تمرینات : 3 تا 5 بار در هفته

محتوا و مدت هر تمرین : فازگرم کردن 5 تا 10 دقیقه ، فاز فعالیت 20 دقیقه ، و فاز سرد کردن5 تا 10 دقیقه ، این برنامه ها حتما باید به توالی انجام شود.

شدت این فعالیت ها را میزان ضربان قلب بیمار تعیین می کند.

تمرینات بدنی خیلی شدید توصیه نمی شود چون باعث خستگی و کوفتگی عضلانی ، افزایش آسیب های بدنی و عوارض قلبی عروقی می گردد .

میزان تمرینات را به تدریج افزایش دهید.

بیمارانی که در گروه C قرار دارند لازم است در حین تمرینات مانیتور شوند ، وسایل احیا باید در دسترس باشد. مراقبت از چنین بیمارانی 8 تا 12 هفته به طول می انجامد.

مراقبت بیماران گروه B حدود 6 تا 12هفته می باشد.

بخش دوم : کاهش عوامل خطر

بعضی عوامل باعث افزایش و سرعت پیشرفت بیمار ی های قلبی می شوند کاهش و یا حذف این عوامل خطر می تواند در بیماران با سابقه حمله قلبی و یا بیماری قلبی مفید باشد.

رژیم غذایی : تنظیم رژیم غذایی تحت نظر یک متخصص تغذیه شاغل در مرکز بازتوانی از جهت کاهش کلسترول و کاهش وزن بیمار بسیار سودمند خواهد بود.

قطع سیگار : کشیدن سیگار شانس حملات قلبی را افزایش می دهد 1 سال پس از قطع سیگار شانس حمله قلبی به نصف کاهش می یابد و با ادامه عدم مصرف این خطر بیشتر کاهش می یابد به طوری که میزان شیوع حملات قلبی 2 سال پس از قطع سیگار همانند غیر سیگاری ها می باشد.

برنامه های بازتوانی کامل شامل برنامه هایی برای ترک سیگار شامل پچ های نیکوتین ، آدامس و یا اسپری های مخصوص بینی و سایر دارو ها می باشد.

درمان کلسترول بالا وفشار خون ( LDL  کمتر از 70 )

درمان دیابت : دیابت کنترل نشده از مهمترین عوامل عود بیماری های قلبی بخصوص پس از عمل جراحی بای پس کرونری می باشد.

کنترل دیابت با : 1. کنترل وزن 2. رژیم غذایی 3. ورزش و فعالیت بدنی 4. اندازه گیری مرتب قند خون 5. استفاده از دارو های خوراکی دیابت و یا انسولین بدست می آید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:, | 22:16 | نویسنده : arminkarimian |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.